EDICIÓ 2023
MOMENTS DE TEMPORADA
ENCARA HI HA ALGÚ AL BOSC
El Col·lectiu Cultura i Conflicte el van fundar l’any 2020 la periodista Teresa Turiera-Puigbó, la productora Judit Codina i l’actor i director Joan Arqué. Posteriorment, s’hi van afegir la dramaturga Anna Maria Ricart, el realitzador Erol Ileri, l’actriu i creadora escènica i visual Magda Puig, el fotògraf Oriol Casanovas i el director de fotografia Tyler Franta. Es tracta d’un equip “multidisciplinari de professionals que creu en la capacitat de la cultura com a motor de diàleg i reflexió i com a eina de transformació social”, que el 2021 va fer realitat el seu primer projecte, del qual us en parlem i us mostrem algunes imatges. Es tracta d’Encara hi ha algú al bosc, un projecte també multidisciplinari conformat per un documental, una exposició fotogràfica i una peça de teatre.
La Guerra de Bòsnia i la violació de nenes i dones com a estratègia de neteja ètnica és l’objecte d’aquest projecte, que ha voltat per tot l’Estat i del qual també penja una activitat pedagògica adreçada a alumnes de secundària i batxillerat.
FI
“No podem canviar el passat, però sí el futur, i evitar que els nens nascuts a conseqüència de les violacions de guerra siguin estigmatitzats, arreu de món“.
Ajna Jusic no entenia els problemes psicològics de la seva mare ni la dificultat de la relació entre les dues, ni el fet que no se sabés el nom del seu pare. A la majoria d’edat, ha comprès l’esforç enorme que va fer la mare per conservar la criatura, fruit de la violació d’un soldat serbi durant la guerra. Ara l’Ajna és activista i lluita contra l’estigma de les víctimes de la violencia sexual.
“Quan vaig conèixer al meu pare biològic li vaig veure a la cara que era un assassí”.
Alen Muhic va ser adoptat als pocs mesos de vida per una família musulmana de Gorazde. La seva mare el va abandonar tant bon punt va donar a llum, després d’haver estat violada per un soldat serbi. Per Alen, la guerra va començar quan va saber que era adoptat. Als 25 anys, ha lluitat per conèixer als seus pares biològics i ara ajuda a altres joves bosnians en la seva situació, a fer-se visibles.
“Teníem una vida normal fins el 18 d’abril de 1992”.
Milica Dekic, dona d’origen serbi violada per soldats croats. Viu a Vukosavlje, República Srpska. El juny de 1995 va ser retinguda en una casa de l’àrea d’Odzak amb 20 persones més per soldats membres del Consell de Defensa Croat. Va ser torturada i violada durant dos mesos juntament amb altres dones. Coneixia als violadors. Quan va acabar la guerra, va aconseguir portar-ne sis davant del jutge, però només un va ser condemnat i mai va arribar a entrar a la presó.
“Els veïns no han tornat. Tinc por. Em sento con si encara hi hagués algú amagat al bosc”.
Nevenka Kobranovik, dona d’origen croat violada per les tropes dels serbis de Bòsnia. Posteriorment va ser abusada sexualment i rebutjada pel seu marit, que havia estat detingut en un dels camps de concentració de la zona. No va poder portar mai als seus agressors davant la justícia per manca de proves i recursos.
“La primera vegada que vaig sentir a parlar de les violacions va ser quan vaig arribar al Tribunal de La Haia”.
Dusko Tadic, va ser el primer militar serbo-bosnià detingut i condemnat pel Tribunal Penal Internacional de La Haia per l’antiga Iugoslàvia. Viu a Sèrbia, on va tornar després de complir 20 anys de presó per crims de guerra i crims contra la humanitat a la regió de Prijedor. Va ser condemnat per assassinats, violacions i tortures als camps de concentració de Trnopolje i Keraterm, al Nord-Oest de Bòsnia, un crims que ell sempre ha negat.
“Quan em van dir que era la filla d’una dona violada durant el conflicte dels Balcans, no sabia ni on era Bòsnia, ni que hi havia hagut una guerra!”
Lejla Damon va néixer el dia de Nadal de 1992 en un hospital de Sarajevo. La seva mare biològica va pregar a un periodista que l’entrevistava que s’endugués el nadó, fruit d’una violació com a arma de guerra. 25 anys després, la Lejla ha conegut a la seva mare biològica i ara treballa per lluitar contra l’estigma dels nens i nenes nascuts com a conseqüència de les violacions de guerra.
“Ens sentim alliberades quan veiem un criminal de guerra entre reixes”.
Meliha Merdjic, musulmana, de Visegrad. Va ser violada amb 13 anys. La seva mare va sobreviure al centre de violacions i tortures de Vilina Vlas, a la vall del Drina. Ara, les dues lluiten des de l’associació de Dones Víctimes de la guerra a Sarajevo i segueixen portant criminals de guerra davant la justícia.
La guerra a Bòsnia i Hercegovina, el conflicte més sagnant a Europa després de la Segona Guerra Mundial, va acabar oficialment amb la firma dels Acords de pau de Dayton el novembre de 1995. Per l’Alen, la guerra va començar deu anys més tard, quan va saber que era adoptat després que la seva mare l’hagués abandonat, perquè ell era fruit d’una violació d’un soldat serbi. L’Ajna no va saber que era filla d’una violació durant la guerra fins que va arribar a l’adolescència. Als 25 anys, ha comprès l’esforç que la seva mare va fer per seguir al costat de la criatura. Per la Meliha (musulmana), la Nevenka (croata) i la Milica (sèrbia) la guerra tampoc no ha acabat.
Elles i les dones de les seves famílies van ser violades i torturades per part de tropes de diferent bandera. Tot i haver estat capaces de portar els agressors davant dels tribunals, moltes d’elles han vist com els responsables quedaven aviat en llibertat. Les institucions han tardat dècades a reconèixer-les com a víctimes i la societat mira cap a una altra banda. Quina és la justícia que busquen?
Autora del text: Teresa Turiera–Puigbó
Crèdits
Dramatúrgia: Anna Maria Ricart Codina
Investigació i documentació: Teresa Turiera-Puigbò Bergadà
Direcció: Joan Arqué Solà
Intèrprets: Ariadna Gil, Montse Esteve, Òscar Muñoz, Magda
Puig, Judit Farrés, Pep Pascual i Erol Ileri
Moviment i ajudant de direcció: Carla Tovías
Música: Pep Pascual i Judit Farrés
Vídeo: Erol Ileri Llordella i Tyler Franta
Disseny d’escenografia: Xesca Salvà
Disseny de vestuari: Rosa Lugo
Disseny d’il·luminació: Sylvia Kuchinow
Fotografies: Oriol Casanovas
Il·lustracions: Magda Puig